Category: مقالات

خطرات بالای سر هنگام کار بر روی بالابر خانگی در محیط سربسته

بالابر خانگی چیست ؟

بالابر خانگی

بالابر خانگی از تجهیزاتی است که افراد را قادر می‌سازد تا به قسمت‌های مرتفع در محیط داخل  و یا خارج ساختمان دسترسی پیدا کنند.

بالابر خانگی بیشتر در مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری و یا سایر مکان‌هایی که سقف بلندی دارند، استفاده می‌شوند.

این نوع از بالابر در مدل‌های مختلفی از جمله آکاردئونی، ریلی (ستونی)، کابلی یا زنجیری و .... تولید می‌شود. علت نامگذاری بالابر خانگی، کارایی این بالابر در محیط‌های سربسته و داخلی می‌باشد.

از بالابر خانگی همچنین در فضای داخل کارگاه‌های صنعتی می‌توان برای نصب یا تعویض سیستم‌های روشنایی، تهویه، امنیتی و ... استفاده کرد.

" کاربردهای بالابر آکاردئونی "

اهمیت استفاده از بالابر خانگی

بالابر خانگی از ایمن‌ترین تجهیزات جهت انتقال افراد به ارتفاع و به طور کلی کار در ارتفاع است. همچنین برای انواع مصارف در محیط‌های مختلف، قابل استفاده هستند. از دلایلی که استفاده از یک بالابر خانگی با کیفیت را توجیه می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

  • پایداری و ایمنی

وجود پایه‌های نگهدارنده و جک‌های ایمنی، باعث ایجاد پایداری در هنگام کار بر روی بالابر خانگی می‌شود. ایمنی کار در ارتفاع، تا حد زیادی به تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد.

بالابرها انواع مختلفی دارند که اگر متناسب با نیاز از بالابر خانگی مناسبی استفاده شود، می‌توان از لحاظ ایمنی اطمینان خاطر پیدا کرد.

جهت انتخاب بالابر خانگی مناسب می‌توانید با مشاوران کلایر ارتباط بگیرید و مشاوره تخصصی دریافت نمائید.

توجه : شرکت کلایر، تولیدکننده بالابرهای کابلی و یا زنجیری نمی‌باشد. " مشاهده بالابرهای کلایر "

بالابر ریلی سیار

 

  • ابعاد و نگهداری

بالابر خانگی در ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌شود. برخی انواع بالابرهای آکاردئونی ابعاد بسیار کوچکی دارند و به راحتی قابل حمل در راهروها و معابر باریک می‌باشند.

برخی دیگر از بالابرها بصورت دائمی در یک محل نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین لازم است پیش از انتخاب بالابر مناسب خود، اندازه محیط خود را در نظر داشته باشید.

 

  • فضای کافی برای کار بر روی بالابر خانگی

برخی از مدل‌های بالابر خانگی فضای کاری بیشتری در اختیار افراد می‌گذارند. به عنوان مثال بالابر خانگی آکاردئونی، به اپراتور این امکان را می‌دهد که ابزار و تجهیزات مورد نیاز را با خود به ارتفاع حمل کند.

همچنین نگهداری از بالابر در محیط داخلی ممکن است چالش برانگیز باشد. پس پیش از انتخاب بالابر خانگی مناسب خود، فضای لازم برای نگهداری دستگاه را مهیا کنید.

بالابر خانگی اصفهان

خطرات کار بر روی بالابر خانگی در محیط سربسته

مزایای زیادی برای استفاده از یک بالابر خانگی می‌توان برشمرد اما یکی از خطرات در هنگام استفاده از بالابر در یک فضای بسته، خطرات بالای سر افراد است. از خطرات بالای سر در هنگام کار بر روی بالابر خانگی می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • سقف‌های کوتاه
  • تیرها و ستون‌های بزرگ
  • کانال‌ها و لوله‌های سقفی
  • پنکه‌های سقفی و مجاری تهویه مطبوع
  • کابل‌ها و سیم‌کشی‌ها
  • تجهیزات روشنایی داخلی
  • تابلوها و ...

خطرات بالای سر معمولا مشکل‌ساز هستند و باید به کارگران و اپراتورها آموزش دهید تا با رعایت برخی دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی، خطر برخورد با موانع بالای سر را محدود کنید.

 " آشنایی با خطرات کار در ارتفاع "

دلایل اصلی بروز حوادث ناشی از خطرات در ارتفاع

از دلایل اصلی بروز حوادث ناشی از برخورد با موانع بالای سر در هنگام کار بر روی بالابر خانگی می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • استفاده از بالابر خانگی اشتباه

حداکثر ارتفاع یک بالابر خانگی صرف نظر از مدل آن، نباید از ارتفاع سقف تجاوز کند. اگر پلتفرم بالابر بیش از حد بالا برود، کارگر ممکن است بین بالابر و سقف له شود.

  • راه اندازی و استفاده نادرست از بالابر

یک بالابر آکاردئونی خانگی پیش از استفاده باید در جای خود مستحکم شده و جک‌های ایمنی آن محکم شوند. اگر بالابر در زمانی که کارگر روی آن در حال کار است جابجا شود، ممکن است با موانع بالای سر برخورد کند.

  • بی توجهی اپراتور

کار بر روی بالابر خانگی نیاز به تمرکز و توجه کافی دارد. هنگامی که افراد بر روی کارشان متمرکز نباشند و یا آموزش کافی ندیده باشند، به طور فزاینده‌ای در معرض حوادث ناشی از برخورد با موانع بالای سر قرار می‌گیرند.

نحوه به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار بر روی بالابر خانگی در محیط سربسته

  • انتخاب بالابر مناسب

نخستین قدم در ایمنی کار در ارتفاع بخصوص در محیط سربسته، انتخاب بالابر خانگی مناسب با نیاز شما است. بالابرها ابعاد و انواع مختلفی دارند. برخی کوچک‌تر و جابجایی آن‌ها راحت‌تر است. برخی دیگر برای بلند کردن بارهایی با وزن‌های سنگین طراحی شده‌اند.

استفاده از یک بالابر نامتناسب برای کار شما، می‌تواند بهره‌وری را کاهش داده و افراد را در معرض خطر قرار دهد. همچنین در انتخاب بالابر، از کیفیت و اعتبار تولیدکننده آن اطمینان حاصل کنید.

هوم لیفت

  • ارزیابی محیط کار

محیطی که قرار است در آن کار کنید و همچنین نوع کاری که قرار است انجام دهید و همچنین تجهیزاتی که قرار است با خود به ارتفاع حمل کنید را بررسی و خطرات احتمالی محیط را شناسایی کنید.

همچنین بیشترین ارتفاعی که قرار است فرد به آن دسترسی داشته باشد را تعیین کنید. از بالابری استفاده کنید که از سقف داخلی شما بالاتر نرود. همچنین اندازه ورودی‌ها و راهروها را در نظر داشته باشید تا برای انتقال بالابر دچار مشکل نشوید.

لازم به ذکر است برخی بالابرهای کلایر دارای سیستم کاهش ارتفاع هستند و در مواردی که ارتفاع سقف نسبتا کوتاه است، این امکان را می‌دهد تا بتوانید بالابر را عبور دهید.

  • تعیین حداکثر ظرفیت وزن بالابری

وزن باری که قرار است با استفاده از بالابر خانگی جابجا کنید را در نظر بگیرید. بالابر شما تحمل چه مقدار بار را دارد؟ آیا امکان کار برای بیش از یک نفر وجود دارد یا خیر ؟ بالابرهای آکاردئونی معمولا تحمل وزن بیشتری نسبت به سایر انواع بالابر خانگی دارند.

  • در نظر گرفتن سطح داخلی

کف محیط شما یکی از عوامل تعیین کننده نوع چرخ‌ها و نحوه جابجایی بالابر در محیط شما می‌باشد. برخی بالابرها ممکن است بیش از حد توان سطح شما وزن داشته باشند و باعث تخریب سرامیک‌ها و ... شوند.

همچنین برای استفاده از بالابر در سطوح خاکی، لازم است از انواع خاص چرخ استفاده شود. بنابراین پیش از انتخاب بالابر خانگی مورد نیاز خود، به سطح محیطتان دقت کنید.

  • رعایت نکات ایمنی

همانطور که موارد ذکر شده فوق را بررسی می‌کنید، به ایمنی کارگران و افرادی که قرار است در ارتفاع کار کنند، توجه داشته باشد.

ایمنی کار در ارتفاع

برخی موارد ایمنی که سازمان ایمنی و بهداشت شغلی جهانی (osha) برای کاهش احتمال بروز حوادث ذکر می‌کند عبارتند از :

  • پیش از هر بار استفاده از بالابر خانگی، آن را بررسی و در صورت وجود مشکل، از آن استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که افراد از تجهیزات حفاظت فردی (ppe) مناسب استفاده می‌کنند.
  • پیش از استفاده از بالابر بخصوص در انواع متحرک، از ثبات و استحکام آن اطمینان حاصل کنید.
  • هنگام کار در محیطی که موانع زیادی دارد و یا نزدیک سیم و کابل‌ها است، بسیار محتاط باشید.
  • حتما از افرادی برای کار در ارتفاع استفاده کنید که به اندازه کافی آموزش دیده باشند.



Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top